Tuesday 23 September 2008

APAKAH TASAWWUF

Kehebatan manusia, atau kesempurnaan manusia, kalau boleh dianggap sedemikian, amat bergantung kepada perkembangan yang setinggi mungkin daripada kesemua kualiti luaran dan dalaman manusia dan penggunaan yang teratur daripada kualiti-kualiti tersebut.

Setiap sesuatu itu mempunyai dua segi, segi luaran dan segi dalaman. Nilainya tidaklah sangat bergantung kepada luaran, kalau dibandingkan dengan dalaman. Sebuah kotak penuh dengan berlian dan batu permata, adalah sudah pasti lebih berharga dari kotak yang kelihatannya lebih cantik tetapi penuh berisi dengan batubiasa dan habuk. Manusiapun mempunyai dua segi, segi luaran dan segi dalaman. Ianya adalah gabungan antara jasad dan roh. Ianya terdiri dari unsur yang kelihatan dan yang tidak kelihatan yang tergabung dalam dirinya, dan walaupun dalam halnya, yang satu itu sama pentingnya dengan yang satu lagi, sekurang-kurangnya pada peringkat permulaan kemajuaannya.

Ianya terdiri dari unsur yang kelihatan dan yang tidak kelihatan yang tergabung dalam dirinya, dan walaupun, dalam halnya, yang satu itu sama pentingnya dengan yang satu lagi-sekurang-kurangnya pada peringkat permulaan kemajuaannya-kemulian tertingginya mengatasi segala makhluk bergantung lebih kepada kecemerlangan dalamannya, kemampuan intelektualnya, pencapaian spiritualnya dan kerbersihan serta kesinaran rohnya daripada bentuk luarannya serta rupa dan kualiti jasad.

Perkembangan kuasa manusia semata-mata tidak dapat membawa seseorang kepada hasil yang menguntungkan, kecuali kuasa yang sedemikian rupa digunakan dengan baik lagi teratur.Contohnya, keahlian bermain pedang, boleh menjadi satu kecelakaan kalau salah digunakan. Atau jika sains itu disebalik membawa kebaikan kepada manusia, menjadi kuasa untuk menghancurkan, tentu sekali akan hilang segala kebaikannya dan akan menjadi sesuatu yang dikutuk.Demikian juga, kalau kualiti luaran dan dalaman manusia tadi dapat dikembangkan sehingga ke tahap kemahiran tetapi tidak dipergunakan dengan baik, maka ianya tidak akan memberi hasil yang diingini. Hal ini membawa kita untuk meninjau apakah unsur-unsur yang membentuk saluran yang sesuai bagi tamadun manusia dan aktivitinya.

0 comments:

..:: MY LIVE ::..

Thoriqat Qodhiriyah IKHWAN Ahli BAI'AH 30
Simpang Tiga

..:: ABOUT TAZKIRAH ::..



Rahsia hidup kita

"DIRI" ini lah yang menghidupkan jasad selagi ada hayatnya di dunia ini, "DIRI" ini harus di kenal dan dirasai sepenuh nya oleh kita,kerana ia mengandungi banyak rahsia dan serba guna, di dunia dan akhirat, Insyaallah.

Kenal kah "DIRI" tadi kepada Tuhan nya? Sudah tentu kerana dia datang dari sana, dari MAHA pencipta dan MAHA besar.

Banyak lagi persoalan yang akan timbul apabila kita dapat mengenal "DIRI" kita yang sebenar benar "DIRI" ini, kita harus belajar dari "DIRI" ini:

Dia mengetahui kerana dia datang dari yang MAHA mengetahui

Dia bijak kerana datang dari yang MAHA bijaksana

Dia lah sebaik baik Guru dalam kehidupan kita

Kehidupan sebenar ialah di dalam, dan kehidupan dunia ini mendatang kemudian,

..:: AWARD FOR FRIEND ::..

..:: TAZKIRAH FOLLOWERS ::..

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP